Pedagog
szkolny
( to według ? Encyklopedii pedagogicznej?) osoba
zatrudniona
w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania
działalności dydaktyczno- wychowawczej prowadzonej przez
nauczycieli. Definicja ta ustala niejako obszary
działania i zakresy obowiązków pedagoga szkolnego, ale
aby odpowiedzieć na pytanie, na czym polega praca
pedagoga, należy skupić się na oczekiwaniach jakie w
stosunku do niego mają osoby,
z którymi współpracuje.
Organizuje w
szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i
pedagogiczną dla młodzieży, której celem jest
wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia
się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z
nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi),
pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami
pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie
postanowień Konwencji Praw Dziecka.
Ale głównym partnerem w pracy pedagoga szkolnego jest
uczeń.
Uczniu, przyjdź do mnie, gdy:
-
Czujesz, że nikt Cię nie
rozumie, potrzebujesz pomocy i rady.
-
Nie potrafisz porozumieć się
z nauczycielem lub koleżankami/kolegami z klasy.
-
Ktoś stosuje wobec Ciebie
przemoc fizyczną lub słowną.
-
Masz problem i nie wiesz jak
go rozwiązać.
-
Podpowiem jak poprawić ocenę, pouczę się wspólnie z
nimi
-
Potrzebujesz z kimś
porozmawiać, gdyż ogarnia Cię zniechęcenie, apatia,
smutek.
-
Gdy nie radzisz sobie z
nauką, chcesz pomocy i rady z tym związanej.
-
Chciałbyś pomóc innym, ale
nie wiesz w jaki sposób.
-
Masz ciekawe pomysły, którymi
chcesz się podzielić.
-
Chcesz
podzielić się swoją radością czy sukcesem.
Rodzicu, zwróć się do
mnie, gdy:
• Jesteś zaniepokojony zachowaniem Twojego dziecka.
• Chcesz zorientować się w sytuacji
dydaktyczno-wychowawczej dziecka. • Chcesz porozmawiać o Twoich relacjach z dzieckiem. • Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania.
• Masz trudną sytuację materialną.
• Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi
zwrócić.
Pedagog szkolny:
Udziela uczniom pomocy w eliminowaniu napięć
psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń
szkolnych.
Udziela porad uczniom w rozwiązywaniu trudności
powstających na tle konfliktów rodzinnych udziela porad
i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach
rówieśniczych i środowiskowych przeciwdziała różnym
formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
Rozpoznaje warunki życia i nauki uczniów sprawiających
trudności w realizacji procesu
dydaktyczno-wychowawczego.
Udziela pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z
uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i
dydaktyczne.
Organizuje przeprowadzanie badań pedagogicznych,
psychologicznych i innych specjalistycznych dla uczniów
z trudnościami dydaktycznymi i w zachowaniu.
Koordynuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
Czuwa nad przestrzeganiem przez nauczycieli zaleceń
dotyczących uczniów zawartych
w opiniach i orzeczeniach specjalistycznych.
Organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom o
szczególnie trudnej sytuacji materialnej.
Współtworzy szkolne programy i plany profilaktyki i
wychowawcze.
Współpracuje z placówkami i organizacjami działającymi
na rzecz dobra dzieci, takimi jak policja, kurator,
Sąd, PP- P, GOPS, itp.
|